Waar je aan moet denken als je een CRM systeem overweegt als ZZP’er
Een CRM systeem kan heel handig zijn voor jouw bedrijf om meer overzicht te krijgen. Wat is CRM? CRM staat voor Customer Relationship Management. Het systeem gaat over jouw klantgegevens en zorgt ervoor dat alle gegevens wat met jouw klanten te maken heeft duidelijk en overzichtelijk wordt weergegeven. Maar elk bedrijf is verschillend en daarom moet je goed nadenken of zo’n systeem handig is voor jouw bedrijf of niet. Als ZZP’er moet je dan goed nadenken of het noodzakelijk is om deze technologie te gebruiken of dat je er toch makkelijk zonder mee kunt. Hier zijn een paar dingen om over na te denken als je het overweegt.
Niet alle functies zijn even noodzakelijk
Wat voor een groter bedrijf met veel meer personeel handig is, hoeft niet gelijk voor een ZZP’er handig te zijn. Voor een groot bedrijf is het gebruik van een CRM systeem voordelig om zo tussen afdelingen duidelijkheid te scheppen, maar dat is niet echt nodig als je als ZZP’er werkt. Er zijn wel andere functies van zo’n systeem die wel voordelig zijn als je alleen werkt, want het kan natuurlijk wel erg handig zijn om het voor jezelf meer overzichtelijk te maken en het geeft jou meer vrije tijd om je focussen op andere taken.
Het kan wel heel prijzig zijn
Een nadeel wat wel heel belangrijk is om mee te laten rekenen als je overweegt om een zo’n systeem aan te schaffen is dat zo’n systeem wel heel duur kan zijn. Uiteindelijk kan het wel geld voor j e opleveren, maar de initiële kosten die je maakt om het aan te schaffen kan heel hoog zijn als je geen groot bedrijf bent of niet al te veel hebt om uit te geven. Het is dus heel belangrijk om te kijken of de voordelen groter zijn dan de nadelen voor jouw bedrijf als je het overweegt om zo’n systeem te krijgen voor jouw werk.