Tips voor het beheren en oplossen van conflicten op de werkplek
Conflicten zijn niet vreemd voor mensen. Mensen ervaren het in hun dagelijks leven – met hun vrienden, familie en meer nog in hun professionele leven. Op de werkplek veroorzaakt een conflict een enorme mate van frustratie, pijn, ongemak, verdriet en woede. Het is een normaal levensaspect. In de wereld van vandaag nemen organisaties werknemers aan uit verschillende geografische locaties met verschillende culturele en intellectuele achtergronden, evenals verschillende gezichtspunten. In een werkomgeving waar mensen verschillende visies hebben op dezelfde problemen, zullen er onvermijdelijk meningsverschillen ontstaan (Bron: https://adxpert.nl/).
1. Verduidelijken wat de bron van het conflict is
De eerste stap bij het oplossen van een conflict is het ophelderen van de bron. Door de oorzaak van het conflict vast te stellen, kan je begrijpen hoe het probleem in de eerste plaats is ontstaan. Bovendien kan je beide partijen ertoe brengen in te stemmen met wat het meningsverschil is, het je bijvoorbeeld een bezwaar UWV dan moet ook deze partij betrokken worden. En om dit te doen, moet je de behoeften bespreken die aan beide kanten van de problemen niet worden vervuld. Ook moet je wederzijds begrip garanderen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie krijgt over de vooruitzichten van elke kant. Blijf vragen stellen totdat je zeker weet dat alle conflicterende partijen het probleem begrijpen.
2. Zoek een veilige en besloten plek om te praten
Veel mensen vragen zich vaak af en vragen: “Wat is een benadering om problemen vreedzaam op te lossen?” Om een constructief gesprek te voeren, moet je een omgeving vinden waarin je veilig kunt praten. Zo’n plek stelt je ook in staat om de nodige risico’s te nemen voor eerlijke communicatie over de lopende zaken.
Zoek dus, voordat je een probleem probeert op te lossen, een veilige en besloten plek om te praten. Kies niet het kantoor van een van beide partijen of een locatie bij hen in de buurt. En terwijl je op deze plek bent, moet je ervoor zorgen dat elke partij voldoende tijd krijgt om hun mening over de kwestie naar voren te brengen.